top of page

getting a book done

Wat komt er kijken bij het maken van een layout van een boek? Nou heel veel zal ik je zeggen.

Ik krijg teksten aangeleverd, en beeldmateriaal. Stap 1 is het doorlezen en bekijken van dit materiaal. Dat levert veel vragen op, en we mailen heen en weer. Als ik een duidelijk beeld heb van de inhoud en zeggingskracht van het materiaal ga ik aan de slag. Stap 2 is het maken van een template. Dit is de basis, het skelet van het boek. Als ik de grove opzet van het boek klaar heb, bestellen we een proefdruk. Deze wordt door de opdrachtgever bekeken en van commentaar voorzien.

Twee maanden geleden heb ik de proefdruk naar mijn opdrachtgever gestuurd. De teksten worden door hem en zijn vrouw doorgespit, verbeterd en als ze klaar zijn sturen zij de documenten weer naar mij. Ik zal dan de verbeterde tekst weer implementeren in de layout.

De vrouw van de opdrachtgever schrijfster, vertaalster en uiterst precies. De opdrachtgever van oorsprong jurist. Een doos vol met documenten, allemaal volgens artikelnummer geordend. Het materiaal bevatte behalve een opeenhoping van teksten, lijsten en spreadsheets met stambomen geen fotomateriaal. Leuk! dacht ik, dit is een enorme uitdaging ontwerptechnisch om dit verhaal zo goed mogelijk over te brengen. Het eerste dat ik danook vroeg, alweer een half jaar geleden, was; "heb je ook foto's?" "Foto's?" "Ja, dat maakt de teksten levendiger en aantrekkelijker". "Nou ik heb hier twee enveloppen, je moet maar kijken wat je ermee kunt."

Prachtige foto's kwamen tevoorschijn. En een paar weken later bleek er nog een hele doos vol beeldmateriaal gevonden. Het boek is nu ook prachtig geillustreerd.

Tags:

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page